STO książek, które BARDZO chcę przeczytać

Zanim zaleją nas informacje o gorących nowościach, bestsellerach i mustreadach 2017, postanowiłam uporządkować swoje czytelnicze plany i ułożyć listę 100 książek, które BARDZO chcę przeczytać. Znajdują się na niej książki starsze i młodsze, które wydają mi się ważne i godne uwagi. Większość z nich mam w swojej bibioteczce, pozostałe kupię lub pożyczę :)

Moim celem nie jest przeczytanie wszystkich tych pozycji w 2017 roku. Ta lista ma służyć jako kierunkowskaz i przypominać o tytułach, na których szczególnie mi zależy. A dlaczego akurat sto? No cóż, lubię mieć wybór :)
Na bieżąco będę podlinkowywać recenzje do książek już przeczytanych, a raz do roku, w styczniu, zamierzam listę aktualizować, czyli przeczytane tytuły usuwać i dodawać nowe :)
Sami widzicie, że jest to projekt na całe życie :)

Jak się zabrałam do układania listy?
Pomogło mi konto portalu www.lubimyczytac.pl. Na liście "do przeczytania" mam tam ponad 1.000 tytułów. To właśnie spośród nich wybrałam poniższe 100 książek, które BARDZO chcę przeczytać. Wybór był szalenie trudny, ale udało się!

Książki podzieliłam na cztery kategorie. Dwie z nich obejmują po 35 tytułów: szeroko pojęta literatura faktu i literatura piękna światowa, a dwie zawierają po 15 tytułów: literatura piękna polska i klasyka.


Oto lista 100 książek, które BARDZO chcę przeczytać:


Reportaże, biografie, wspomnienia
1. Berlin. Szalone lata dwudzieste, nocne życie i sztuka, Iwona Luba
2. Cesarz Ameryki. Wielka ucieczka z Galicji, Martin Pollack
3. Cyganie. Spotkania z nielubianym narodem, Rolf Bauerdick
4. Czasy secondhand. Koniec czerwonego człowieka, Swietłana Aleksijewicz
5. Delhi. Stolica ze złota i snu, Rana Dasgupta
6. Detroit. Sekcja zwłok Ameryki, Charlie LeDuff
7. Dziennik, Sándor Márai
8. Głód, Martín Caparrós
9. Imperium. Jak Wielka Brytania zbudowała nowoczesny świat, Niall Ferguson
10. Kapuściński non-fiction, Artur Domosławski
11. Krzywicka. Długie życie gorszycielki, Agata Tuszyńska
12. Marcel Reich-Ranicki. Polskie lata, Gerhard Gnauck
13. Marzenia i tajemnice, Danuta Wałęsa, Piotr Adamowicz
14. Miasto Archipelag, Filip Springer
15. Mur. 12 kawałków o Berlinie, Agnieszka Wójcińska
16. Muzułmanie w Europie. Dzisiejsze kontrowersje wokół islamu, Nilüfer Göle
17. Najtrudniej jest spotkać Lilit. Opowieści chasydzkich kobiet, Anka Grupińska
18. Niemiec. Wszystkie ucieczki Zygfryda, Włodzimierz Nowak
19. Nowy Jork. Od Mannahatty do Ground Zero, Magdalena Rittenhouse
20. Obrażenia. Pobici z Polską, Małgorzata Rejmer, Ziemowit Szczerek i inni...
21. Odessa transfer. Reportaże znad Morza Czarnego, Andrzej Stasiuk, Mircea Cărtărescu i inni...
22. O północy w Pera Palace. Narodziny współczesnego Stambułu, Charles King
23. Oskarżona: Wiera Gran, Agata Tuszyńska
24. Pałac. Biografia intymna, Beata Chomątowska
25. Paryże Innej Europy, Błażej Brzostek
26. Pierony. Górny Śląsk po polsku i niemiecku. Antologia, Dariusz Kortko, Lidia Ostałowska
27. Pogrzebać kajdany. Wizjonerzy i buntownicy w walce o zniesienie niewolnictwa, Adam   Hochschild
28. Polska odwraca oczy, Justyna Kopińska
29. Singer. Pejzaże pamięci, Agata Tuszyńska
30. Śladami Steinbecka. W poszukiwaniu Ameryki, Geert Mak
31. Stryjeńska. Diabli nadali, Angelika Kuźniak
32. Święta ziemia. Opowieści z Izraela i Palestyny, Marcin Gutowski
33. W rajskiej dolinie wśród zielska, Jacek Hugo-Bader
34. Wykluczeni, Artur Domosławski
35. Wyspa klucz, Małgorzata Szejnert


Klasyka
36. Anna Karenina, Lew Tołstoj
37. Buddenbrookowie, Tomasz Mann
38. Czarodziejska góra, Tomasz Mann
39. Emancypantki, Bolesław Prus
40. Jądro ciemności, Joseph Conrad
41. Kariera Nikodema Dyzmy, Tadeusz Dołęga-Mostowicz
42. Nana, Emil Zola
43. Na wschód od Edenu, John Steinbeck
44. Noc i dzień, Virginia Woolf
45. Opowiadania nowojorskie, Henry James
46. Opowieść o dwóch miastach, Charles Dickens
47. Północ i Południe, Elizabeth Gaskell
48. Przeminęło z wiatrem, Margaret Mitchell
49. Sto lat samotności, Gabriel García Márquez
50. Zbrodnia i kara, Fiodor Dostojewski


Literatura piękna światowa
51. Anglicy na pokładzie, Matthew Kneale
52. Boginie z Žítkovej, Kateřina Tučková
53. Bracia Burgess, Elizabeth Strout
54. Dostatek, Michael Crummey
55. Iksowie, György Spiró
56. Imię róży, Umberto Eco
57. Klaśnięcie jednej dłoni, Richard Flanagan
58. Kobieta w 1000°C, Hallgrímur Helgason
59. Korekty, Jonathan Franzen
60. Księga Diny, Herbjørg Wassmo
61. Kwiatożercy, László Darvasi
62. Lód i woda, woda i lód, Majgull Axelsson
63. Małe życie, Hanya Yanagihara
64. March, Geraldine Brooks
65. Maximum City. Bombaj, Suketu Mehta
66. Miasto gniewu, Ryan Gattis
67. Middlesex, Jeffrey Eugenides
68. Neuland, Eshkol Nevo
69. Nowy Jork, Edward Rutherfurd
70. Opętanie, A. S. Byatt
71. Opowieść o miłości i mroku, Amos Oz
72. Ósme życie, Nino Haratischwili
73. Półbrat, Lars Saabye Christensen
74. Prochy Angeli, Frank McCourt
75. Silva rerum, Kristina Sabaliauskaitė
76. Syn, Philipp Meyer
77. Szczygieł, Donna Tartt
78. Szkarłatny płatek i biały, Michel Faber
79. Umiłowana, Toni Morrison
80. Vita, Melania Mazzucco
81. W czasach, gdy ubywało światła, Eugen Ruge
82. W komnatach Wolf Hall, Hilary Mantel
83. Wszystko, co lśni, Eleanor Catton
84. Wyznaję, Jaume Cabré
85. Zakochania, Javier Marías


Literatura piękna polska
86. Bambino, Inga Iwasiów
87. Bokserka, Grażyna Plebanek
88. Ciemno, prawie noc, Joanna Bator
89. Inna dusza, Łukasz Orbitowski
90. Jolanta, Sylwia Chutnik
91. Król, Szczepan Twardoch
92. Księgi Jakubowe, Olga Tokarczuk
93. Matka Makryna, Jacek Dehnel
94. Rówieśniczki, Katarzyna Tubylewicz
95. Sanato, Marcin Szczygielski
96. Sońka, Ignacy Karpowicz
97. Śpiewaj ogrody, Paweł Huelle
98. Wilk, Marek Hłasko
99. Zły, Leopold Tyrmand
100. Zniewolony umysł, Czesław Miłosz

A Ty?
Lubisz sporządzać książkowe listy?
Jakiego tytułu Twoim zdaniem w tej setce zabrakło?
Co koniecznie powinnam przeczytać?

Komentarze

  1. Ja swoją listę sporządziłam ponad rok temu, ale średnio mi idzie czytanie książek z niej ;) Do tego wciąż przybywają nowe, które muszę przeczytać.
    To co czytałam i polecam: "Sto lat samotności" - genialna, najważniejsza książka mojego życia, co jakiś czas do niej wracam, po prostu kocham.
    "Umiłowana" i "Dostatek" - cudeńka i perełki, czytałam w zeszłym roku i na pewno kiedyś wrócę.
    "Silva rerum", "Księga Diny" i "Ósme życie" - bardzo dobre powieści :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W komentarzach pod Twoją listą, która mnie zainspirowała, jest moja wypowiedź sprzed kilku miesięcy :)
      Jak widać sporządzenie własnego zestawienia potrwało jednak trochę dłużej niż myślałam, ale książki, które wymieniłam w komentarzu są na liście. Z kolei te, które już przeczytałam, a które są w Twojej setce, nadal polecam ogromnie: "Zając o bursztynowych oczach", "Podmorska wyspa", Trafny wybór" czy "Tysiąc jesieni Jacoba de Zoeta" Mitchell.
      Dziękuję za polecone tytuły - będę czytać :)

      Usuń
  2. Cześć nam się pokrywa, a cześć z tego, co zaznaczyłaś już czytałam.
    Moja - niepełna lista - ma ponad 60 tytułów, ale na Lubimy Czytać na półce mam chyba ze dwieście, które naprawdę zamierzam przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spojrzałam na Twoją listę - bardzo zacna, zwłaszcza, że dominuje na niej klasyka literatury. Kilka tytułów koniecznie muszę zapamiętać - bo brak ich w mojej setce, a pasowałyby świetnie :) Tylko trzy książki z Twojej listy już czytałam: "Dziennik" Anny Frank, "Inny świat" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego oraz "Na Zachodzie bez zmian" Ericha Marii Remarque'a (to jeden z moich ulubionych pisarzy). Jednak przyznaję, że wszystkie trzy czytałam jeszcze w liceum, więc wypadałoby odświeżyć...
      Póki co czytam właśnie "Rowerem i pieszo..." (wydanie trzecie) Kazimierza Nowaka. BARDZO dobra książka o Afryce, której już nie ma, o sensie podróżowania, o ludziach białych i czarnych, o życiu. Gorąco polecam!

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za komentarz :)
      Właśnie zaczęłam Annę Frank, a wahałam się między nią, Mistrzem, a... Rowerem i pieszo, które mam przy łóżku ;)

      Usuń
    3. No to może Nowak będzie następny?
      Da Ci trochę oddechu po smutnym "Dzienniku".
      Pozdrawiam!

      Usuń
  3. Uuu grubo jedziesz, plany ambitne :)
    Z lit. polskiej mam przeczytane wszystko poza : Chutnik i Twardochem.
    Z lit. pięknej światowej polecam: Braci Burgess, całego Flanagana, całego Franzena, Wassmo, całego Nevo, Moddlessex, całego Rutherfurda choć Paryż jest zdecydowanie najlepszy, całą Tartt, Catton, Morrison, Oza i Christenssena.
    Reportaże mamy prawie wszystkie z tych, które wymieniłaś. Czyta głównie mąż, część już przeczytana,. pozostałe czekają na swoja kolej.
    Dużo, bardzo dużo czasu Tobie życzę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ambitne, przyznaję, ale nieograniczone czasowo, więc się nie stresuję :) Choć dużo czasu z pewnością się przyda, zwłaszcza, że czytam dość powoli (w odróżnieniu od Ciebie :)
      Dziękuję za polecenie sprawdzonych autorów.
      Qrczę, w sumie, to najchętniej zmaknęłabym się w domu na jakieś trzy miesiące i tylko czytała....
      Samych dobrych lektur nam życzę!

      Usuń
    2. Ja mam taką pracę i idealnego szefa- siedzę sama w pokoju, szefa nie ma nieraz po pół dnia, a wtedy czytać mogę. Poza tym ostatnie 2 tygodnie byłam na zwolnieniu i czytałam, czytałam, czytałam.

      Usuń
    3. Anioł nie szef :)
      Też bym tak chciała...

      Usuń
    4. No, ja właśnie wylądowałam na zwolnieniu. Jestem w 26. tygodniu ciąży :) pochwalę się i lekarz mnie wysłał, kiepsko się dzisiaj po południu poczułam, pojechałam do lekarza i dostałam zwolnienie do samego porodu. To teraz będę czytać i czytać :) Może w końcu za podsumowanie ub. roku sie wezmę. Bo jakoś nie mam weny.

      Usuń
    5. WOW! Serdecznie gratuluję!
      To wypoczywaj i czytaj same przyjemne rzeczy. Żadnych wspomnień wojennych czy horrorów...
      Wszystkiego dobrego!

      Usuń
  4. Jestem ciekawa, jak Wam przypadnie Anna Frank do gustu. O ile w kontekście tego, co to za wspomnienia, można o mówić o przypadnięciu do gustu. Mnie trochę rozczarowała. Poruszyła, ale liczyłam na ..no sama nie wiem..coś więcej. Czytałam wiele innych, bardziej poruszających wspomnień z tego okresu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tę książkę czytałam jeszcze w liceum i wtedy zrobiła nanie ogromne wrażenie. Ale byłam wtedy niewiele starsza niż Anna...
      Nie wiem jak byłoby teraz. Na pewno inne emocje i inne wymagania.

      Usuń
  5. Nie, ja nie sporządzam list, tylko tak zwane Staple - przy łóżku, w bibliotece, przy kanapie - według jakiegoś intuicyjnego klucza.
    Najczęściej nie są to powieści, znasz mnie, ale jeśli już mam polecić powieść, to "Korekty" (masz na liście, wiem) i coś Myśliwskiego oraz Coetzee i Lessing - np. "Pamiętnik przetrwania" (mam, mogę Ci pożyczyć), ale też "Prochy Angeli" i jej sequel oraz koniecznie Steinbecka. Widziałam, że masz na liście "Na wschód od Edenu".

    OdpowiedzUsuń
  6. No tak stosiki...
    Niedawno dostawiłam w sypialni niewielki regał, by gromadzić tam książki pożyczone, magazyny i tytuły do przeczytania na wczoraj. Wygląda to lepiej niż piętrzące się tam wcześniej stosy grożące zawaleniem :)

    Tak, ale zwróć proszę uwagę, że 35% listy to literatura faktu + 15% klasyki, czyli wychodzi połowa. A wśród powieści jest, jak sądzę, sporo pewniaków. Może i Ciebie ten lub inny tytuł zainteresuje, po tym jak go entuzjastycznie przedstawię :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uuuuu kiepsko ze mną. Z tej setki 6 tylko przeczytanych. Jedna w czytaniu, dwie w kolejce.

    OdpowiedzUsuń
  8. O! ciekawa lista! Faktycznie chyba się w miarę haczymy gustami, bo przeczytałam z niej 17 pozycji.

    Wśród powieści "Middlesex" jest fenomenalna, "Szkarłatny płatek i biały" oraz "Inna dusza" też zdecydowanie warte przeczytania. Jestem bardzo ciekawa, jaka będzie twoja opinia o "Kobiecie w 1000...", "Małym życiu", "Wszystkim, co lśni" i "W komnatach..." - do wszystkich tych książek miałam różnego typu zastrzeżenia.

    Reszty powieści obcych nie znam i "kupuję" w komplecie (z zastrzeżeniem, że czytałam inne tytuły Mariasa i Mazzucco i były do bani).

    Z reportażu znam mało, ale zarówno "Długie życie gorszycielki", jak i "Najtrudniej jest spotkać Lilith" unudziły mnie. Bardzo chętnie przeczytam Pollacka, bo bardzo pasuje mi jego styl. Muszę sie przyjrzeć, co aż tak mi w nim pasuje...

    Zastanawiam się też nad biografią Reicha-Ranickiego. Z jednej strony czytałam juz jego - arcyzajmujacą - autobiografię. Z drugiej, po tym co powiedział o nim Likiernik ( http://proczyliza.blogspot.com/2015/02/stanisaw-likiernik-made-in-poland.html ), dobrze by były przyjrzeć się mu jeszcze raz.

    Chcę jeszcze Danutę Wałęsę i Justynę Kopińską. Oj, dużo chcę... Dzięki!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Instrukcja nadużycia, Alicja Urbanik-Kopeć

Chrapiący ptak. Rodzinna podróż przez stulecie biologii, Bernd Heinrich

Nowe książki