Gypsy, Lesley Pearse

Wybrałam Gypsy na lekturę do tramwaju podczas dojazdów do pracy. Nie spodziewałam się zbyt wiele: pretensjonalna okładka i niewiele mówiący tytuł raczej nie dawały nadziei na ciekawą książkę.

Okazało się jednak, że historia Beth i jej brata Sama to wciągająca opowieść osadzona w środowisku europejskich imigrantów w USA pod koniec XIX wieku. Pochodzące z Liverpoolu rodzeństwo dość wcześnie straciło rodziców i szanse na dostatnie życie. Zdesperowani podjęli decyzję o wyprawie za ocean, by tam poszukać szczęścia. Po kilku miesiącach spędzonych w Nowym Jorku wyruszyli w pełną przygód podróż po Stanach, która doprowadziła ich aż do Kanady, do ogarniętych gorączką złota okolic rzeki Klondike.

Główną bohaterką tej historii jest młoda Beth Bolton. Pełna energii i wiary we własne siły kobieta jest grającą na skrzypcach dziewiętnastowieczną buntowniczką, która łamiąc konwenanse walczy o swoje prawo do szczęścia i chce być traktowana na równi z mężczyznami. Cechują ją zarówno naiwność w stosunku do płci przeciwnej, jak i wyjątkowe przekonanie o własnym talencie.

Najciekawsze w tej opowieści było dla mnie fascynujące tło historyczne. O dramatycznej przeprawie bohaterów przez zasypaną śniegiem przełęcz Chilkoot myślałam przez kilka dni. Także o codziennym życiu w prowizorycznych osadach tworzonych w pośpiechu przez poszukiwaczy złota wiedziałam dotąd niewiele, a wizja spędzenia zimy u progu Alaski w namiotach lub prostych chatach wykonanych z surowego drewna mocno oddziaływała na moją wyobraźnię.

Oczywiście nie można zapominać, że mamy tu do czynienia z literaturą bardzo popularną, która ma dostarczyć rozrywki i wzruszeń. Autorka ma skłonności do lukrowania i uproszczeń, jej bohaterowie nie mają zbyt rozbudowanuch osobowości, a całość trąci tanim sentymentalizem. Mimo to, w swojej kategorii, jest to książka, która może przekonać wartką akcją i ciekawym tłem historycznym.

Ocena: -4/6

Karawana przyszłych poszukiwaczy złota podczas pokonywania przełęczy Chilkoot, 1897-1898
Źródło: https://de.wikipedia.org/wiki/Chilkoot_Pass#/media/File:Miners_climb_Chilkoot.jpg
 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Instrukcja nadużycia, Alicja Urbanik-Kopeć

Chrapiący ptak. Rodzinna podróż przez stulecie biologii, Bernd Heinrich

Nowe książki