Rzeczy, których nie wyrzuciłem, Marcin Wicha

W ubiegłym roku ta niewielkich rozmiarów szara książeczka podbijała internet i rynek księgarski wzbudzając zachwyty wśród czytelników i czytelniczek. Ja sięgnęłam po nią w ramach marcowego Klubu Miłośniczek Książek. I nie żałuję.

Mowa oczywiście o książce Marcina Wichy Rzeczy, których nie wyrzuciłem. Jest to bardzo osobista, wręcz intymna, relacja o pożegnianiu autora ze zmarłą matką. Pożegnanie to jest wielodniowym rytuałem polegającym na pakowaniu rzeczy, głównie książek, należących do zmarłej. Czynność ta staje się punktem wyjścia do snucia wspomnień z własnego dzieciństwa, kreśleniu portretu matki oraz rozważań o żydowskiej tożsamości.

Dla mnie to właśnie ten ostatni punkt jest najistotniejszym elementem tej książki. Jej pierwszą połowę czytałam w niewiedzy, ale z rosnącym podejrzeniem: wzmianki o wyglądzie, o nosie, o uszach czy kolorze włosów... Aż wreszcie autor wykłada karty na stół i odtąd już wiadomo, że czytamy o wyjątkowej, silnej kobiecie, która przez całe życie stawiała czoło różnym rodzajom antysemityzmu i nie dawała odebrać sobie godności, co czyniło ją czasem osobą trudną w pożyciu.
Rzeczy, których nie wyrzuciłem na niewielkiej liczbie stron zawiera ogrom treści. Autor podróżuje przez świat miniony, za przewodniczki wybierając książki. Są to jego wytrychy otwierające drzwi do wspomnień, rodzinnych anegdot, historyjek. Zabawnych, czasem smutnych, prawie zawsze refleksyjnych. Do czytania na wielu poziomach.

Marcin Wicha jest mistrzem języka polskiego. Jego pozornie prosty, wręcz minimalistyczny styl jest pełen humoru, nostalgii oraz niezwkle inteligentnych aluzji i odniesień. Jego zdania zawierają drugie dno i można wyczytać z nich o wiele więcej, niż to się na pierwszy rzut oka wydaje.
Z pewnością będę do tej wyjątkowej książki wracać.  

Ocena: 6/6

Komentarze

  1. Słyszałam, że świetna. Może za jakiś czas sama się przekonam. :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Instrukcja nadużycia, Alicja Urbanik-Kopeć

Chrapiący ptak. Rodzinna podróż przez stulecie biologii, Bernd Heinrich

Nowe książki