Amerykańska żona, Curtis Sittenfeld

Ta wydana w 2010 r. powieść leżała u mnie od lat i nawet nie pamiętam, w jakich okolicznościach do mnie trafiła.
W ramach książkowych porządków postanowiłam po nią sięgnąć i muszę przyznać, że zostałam pozytywnie zaskoczona.

Amerykańska żona to powieść biograficzna, w której pierwowzorem głównej bohaterki jest Laura Bush, żona George’a W. Busha.

Na prawie 600 stronach Curtis Sittenfeld kreśli historię Alice Blackwell, począwszy od jej dzieciństwa, przez czasy szkolne, okres studiów, pierwszą pracę, aż do momentu, w którym poznaje swojego przyszłego męża Charliego. Następne strony to opis ich związku, kolejne etapy kariery męża, macierzyństwo, aż wreszcie przeprowadzka do Białego Domu. W tle historia Ameryki lat 60- do 90-tych i zmiany społeczne, które odcisnęły swoje piętno także na życiu Alice i jej najbliższych.

Sittenfeld bardzo pozytywnie zaskoczyła mnie niezwykle złożonym i głębokim portretem psychologicznym swojej bohaterki. Towarzyszyłam jej w kolejnych etapach życia, obserwowałam zmiany zachodzące w jej charakterze, mając przy tym wgląd w jej najskrytsze myśli. Dzięki temu poznałam sposób funkcjonowanie wyższej klasy średniej w Stanach, te wszystkie rządzące nim ceremonie i układy, i trzeba przyznać, że jest to obraz niezwykle autentyczny i szczegółowy. Alice jest inteligentną kobietą, która z poczuciem humoru i sporym dystansem opisuje wkraczanie do rodziny męża i wynikający z tego awans społeczny oraz związane z tym przywileje i obowiązki.

Niestety ta głębia i dbałość o szczegóły zniknęły w momencie przeprowadzki Alice do Białego Domu. Opis jej życia jako Pierwszej Damy pozostawił we mnie ogromny niedosyt. Wbrew zapowiedziom na okładce, czy też wbrew moim oczekiwaniom, historia Alice jako pierwszej Damy zajmuje ostatnie 150 stron powieści i są to, moim zdaniem, strony najsłabsze: napisane w pośpiechu, niestaranne i bardzo powierzchowne. To, co do tej książki przyciągnęło mnie najbardziej, czyli obietnica zajrzenia za kulisy najsłynniejszego domu na świecie z perspektywy żony prezydenta USA, okazało się niestety obietnicą bez pokrycia.

Historia Alice Blackwell rozpoczyna się bardzo silnym akcentem tragedią, która wydarzyła się z jej winy i zaważyła na całym jej życiu. Opis tego wydarzenia oraz czasu bezpośrednio po nim dogłębnie mną wstrząsnęły i wywołały niezwykle silne emocje. Nie oczekiwałam takich wrażeń od tej książki i automatycznie podniosłam jej poprzeczkę.
Niestety autorka mnie rozczarowała i po fenomenalnych pierwszych dwustu stronach jej forma stopniowo spadała, doprowadzając do tego, że ostatnie strony były bardzo nużące.
Wspomnianą sceną Sittenfeld udowodniła, że potrafi doskonale pisać, niestety nie udźwignęła ciężaru 600 stron i całego życia swojej bohaterki. Szkoda.

Ocena: 4/6

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Instrukcja nadużycia, Alicja Urbanik-Kopeć

Chrapiący ptak. Rodzinna podróż przez stulecie biologii, Bernd Heinrich

Nowe książki