Gdziekolwiek mnie rzucisz. Wyspa Man i Polacy. Historia splątania, Dionisios Sturis

Bardzo chętnie wybrałam się z Dionisiosem Sturisem na Wyspę Man i poczytałam o jej mieszkańcach (starych i nowych) i interesującej historii. Muszę jednak przyznać, że kilka tygodni po lekturze niewiele z niej pozostało w mojej głowie...

Zebrane w tym tomie opowieści można podzielić na kilka kategorii. Mamy więc osobiste wspomnienia autora z jego licznych, prywatnych pobytów na wyspie, opowieści wyspiarzy, których poznał podczas pisania książki oraz teksty dotyczące historii wyspy i króciutkie legendy związane z tym miejscem. Wyłania się z nich obraz codziennego życia na wyspie niby należącej do Korony, ale będącej jednocześnie osobnym światem z własną tożsamością i dumnymi, przywiązanymi do swojej małej ojczyzny mieszkańcami. Poszczególne teksty nie są ułożone ani chronologicznie, ani tematycznie, przypominają raczej przypadkową mieszankę różnorodnych głosów. Są to opowieści o zwykłych ludziach, ich motywacji i problemach.

Gdziekolwiek mnie rzucisz to jeden z tych reportaży, który nie przekonuje szczegółowo opisaną historią czy dokładnie zbadanym, konkretnym problemem. Jego mocną stroną jest wyspiarski klimat oraz mnogość opowieści, które czytelnik sam sobie musi złożyć w całość. Problem polega na tym, że mimo iż książkę czytało mi się dobrze, bo jest sprawnie napisana i wciągająca, to żadna z tych historii nie przykuła mojej uwagi na dłużej i nie dowiedziałam się z tej książki niczego, co trwale poszerzyłoby moją wiedzę. A tego właśnie szukam w reportażach. Nowych informacji, odmiennych perspektyw, treści, które pomogą mi coś lepiej zrozumieć, albo ogarnąć. W książce Sturisa niestety tego nie odnalazłam. Zabrakło mi głębszego wejścia w temat, bardziej szczegółowego przedstawienia różnorodnych aspektów życia na wyspie Man, które wspólnie stworzyłyby pełniejszy obraz.

Mimo to warto sięgnąć, to z pewnością świetna lektura do poczytania nad morzem. 

Ocena: 4/6

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Instrukcja nadużycia, Alicja Urbanik-Kopeć

Chrapiący ptak. Rodzinna podróż przez stulecie biologii, Bernd Heinrich

Kocie oko, Margaret Atwood