Zostań ze mną, Ayọ̀bámi Adébáyọ̀

Debiutancka powieść Ayọ̀bámi Adébáyọ̀ zabiera nas do egzotycznego, z polskiego punktu widzenia, miejsca akcji, jakim jest Nigeria lat osiemdziesiątych.

Młode małżeństwo, Yejide i Akin, bezskutecznie stara się o dziecko. I choć para ma nowoczesne poglądy, to nacisk krewnych i presja społeczna sprawiają, że walka o potomstwo staje się najważniejsza i dominuje całą ich codzienność. Zwłaszcza dla Yejide, która zamyka się w sobie i powoli popada w szaleństwo, czego objawem jest ciąża urojona. Choć młodzi coraz bardziej oddalają się od siebie, to nadal próbują zostać rodzicami i uciekają się przy tym do bardzo niekonwencjonalnych metod.

Zostań ze mną to dobrze napisana powieść, przez którą płynęłam szybko i bezboleśnie. Trochę za szybko i za łatwo, biorąc pod uwagę tematy, jakie podejmuje.
Z jednej strony bardzo podobało mi się zanurzenie powieści w nigeryjskiej kulturze i tradycji, gdzie nadal dominuje patriarchat i mężczyzna tak po prostu może sobie "wziąć" kolejną żonę, jeśli poprzednia nie spełniła jego oczekiwań (lub oczekiwań jego rodziny) i nie urodziła dziecka. Z drugiej strony mam wrażenie, że wielość trudnych tematów autorkę nieco przerosła. Zabrakło mi głębszego wglądu w psychikę postaci, dokładniejszego zarysowania relacji między nimi. Rozczarowało mnie także zakończenie, które przyszło za szybko i nie dostarczyło odpowiedzi, na pytania, które przyszły mi do głowy podczas lektury.

Mamy w tym przypadku do czynienia z interesującą powieścią środka i bardzo obiecującym debiutem, który, według blurba na okładce, doceniła sama Margaret Atwood. Sądzę więc, że warto zapamiętać nazwisko Adébáyọ̀ i rozglądać się za jej kolejną książką.

Ocena: -5/6

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Instrukcja nadużycia, Alicja Urbanik-Kopeć

Chrapiący ptak. Rodzinna podróż przez stulecie biologii, Bernd Heinrich

Nowe książki